Entrevista com Thomas E. Bullard
Por Administrator
25 de abril de 2007
MILTON FRANK INTERVIEWS THOMAS BULLARD
MILTON FRANK ENTREVISTA THOMAS BULLARD
Especialista em Abduções e PHd pela Universidade de Indiana
1- Why did you started to get involved with ufology? Have you ever seen an UFO? If so, how was your experience?
1- Por que você começou a se envolver com ufologia? Você já viu um UFO? Se sim, como foi sua experiência?
I feel like I have had an interest in UFOS throughout my life. I remember fondly the 1950s "alien invasion" movies, the science fiction comic books, and the spaceman toys I played with as a child, but my first memory of real UFOS begins with 1957. I was 8 years old and settled down with the morning paper to read about Sputnik when I saw reports of big egg-shaped objects landing in Texas and causing car engines to stall. I was fascinated. In the next few years I discovered Fate magazine and Ray Palmer's Flying Saucers, read Donald Keyhoe's books from the local library, and collected every newspaper report or magazine article I could find. I joined APRO and NICAP in the mid-1960s and continued to read every new book that dealt with UFOS. Once I entered graduate school and needed a dissertation topic, this lifelong interest in UFOS was an obvious choice. At this point I began a serious scholarly study of the subject.
Eu sinto como se tivesse interesse por UFOS durante toda minha vida. Eu lembro carinhosamente dos filmes de “invasão alienígena” de 1950, dos quadrinhos de ficção cientifica, e dos bonecos de homens do espaço que eu brinquei quando criança, mas minha primeira lembrança de um UFO real começou em 1957. Eu tinha oito anos de idade e estava sentado com o jornal de manhã lendo sobre o Sputnik quando eu vi uma reportagem sobre um grande objeto em forma de ovo que havia pousado no Texas que fez os motores dos carros morrerem. Eu estava fascinado. Em poucos anos eu descobri a revista Fate (Destino) e a Ray Palmer’s Flying Saucers (Discos Voadores de Ray Palmer), li o livro de Donald Keyhoe na biblioteca local, e colecionei todas as reportagens de jornal e artigos de revista que eu pude encontrar. Eu me associei a APRO e a NICAP em meados de 1960 e continuei a ler cada novo livro que tratava de UFOS. Assim que entrei pra faculdade e precisei dissertar sobre um assunto, este interesse eterno por UFOS foi a minha escolha obvia. Neste ponto eu comecei um sério estudo erudito sobre o assunto.
My interest has always been purely intellectual and not based on experience. I have seen many of the best spectacles of nature--a total eclipse of the sun, a red aurora borealis, comets, bolides--but never a UFO, I'm sorry to say.
Meu interesse sempre foi puramente intelectual e não baseado em experiências pessoais. Eu vi muito destes belos espetáculos da natureza (eclipse total do sol, uma aurora boreal vermelha, cometas), mas nunca vi um UFO, estou pesaroso em dizer.
2- Do you believe in abductions? Why do you believe or not?
2- Você acredita em abduções? Por que você acredita ou não?
Abductions are real as the experiences of many people. Are abductions also real-world events--that is, with nuts-and-bolts spaceships and flesh-and-blood aliens? I don't know. All I can say is that many sincere people describe the experience with emotion and conviction. The stories these people tell have a surprising consistency--the descriptions of the entities, sensations, and setting are similar, the events and their sequence stays the same from one account to another. At the same time an account of alien kidnap invites imaginative elaboration, if the story is in fact a fantasy. That variation does not occur, and for that reason I have to doubt that these accounts are fantasies. The conventional explanations for abductions--sleep paralysis, fantasy-proneness, the influence of well-publicized accounts, confabulation between the investigator and the abductee to create a "proper" abduction story--do not provide adequate explanations for the accounts of abductees.
Abduções são reais como experiências de muitas pessoas. Abduções seriam também eventos do mundo real? Sendo espaçonaves com porcas e parafusos e alienígenas de carne e osso? Eu não sei. Tudo que posso dizer é que muitas pessoas honestas descrevem esta experiência com emoção e convicção. As estórias que estas pessoas contam tem uma consistência surpreendente, descrições de entidades, sensações, e detalhes são similares, os eventos e suas seqüências permanecem iguais de um caso pro outro. Ao mesmo tempo em que um caso de seqüestro alienígena requer uma elaboração imaginativa, se a estória é de fato uma fantasia. Esta variação não ocorre, e por esta razão eu não tenho dúvida que estes casos são fantasias. As explicações mais prováveis para abduções são (paralisia do sono, tendência à fantasia, influencia de casos muito divulgados, conversas entre o investigador e o abduzido para criar uma estória de abdução “adequada”) não fornecem explicações adequadas para os casos de abduzidos.
To say that I "believe" in abductions would be misleading. I cannot say with full certainty what they are, but the testimonial evidence gives me good reason to accept that many people have had a very strange experience, and they describe it in similar ways just as people do when they have experienced a similar event.
Para dizer que eu “acredito” em abduções estaria me corrompendo. Eu não posso dizer com plena certeza que são, mas a evidencia testemunhal me dá uma boa razão para aceitar que muitas pessoas tiveram uma experiência muito estranha, e descrevem tudo de forma semelhante de acordo como as pessoas fazem quando passam por situações semelhantes.
3- How can a researcher start to study abductions cases? What kind of methodology in your opinion is appropriate to study abductions cases?
3- Como posso começar uma pesquisa de casos de abdução? Que tipos de metodologia em sua opinião são apropriados para estudar casos de abdução?
There are several ways to research abductions. The most familiar way is to investigate the experiences of individual abductees. Another way is to test theories about abductions, for example, the studies of psychologists to find out if abductees are fantasy-prone or mentally disturbed. I have pursued a third possibility--the comparative study of abduction reports to see if some patterns of consistency emerge. Each approach has its own methodology. A case investigator must have the skills to interview witnesses without asking leading questions, the empathy to deal with people disturbed by their experiences, and--perhaps--familiarity with the techniques of hypnosis. The use of hypnosis is, of course, controversial, because hypnosis can lead to false memories, elaborate fantasies, and doing more harm than good. No one should attempt hypnosis without proper training.
Existem muitas maneiras de pesquisar abduções. A forma mais conhecida é investigar as experiências de indivíduos abduzidos. Outra forma é testar teorias sobre as abduções, por exemplo, os estudos de psicologistas para descobrir se um abduzido tem tendência à fantasia ou tem distúrbios mentais. Eu tenho perseguido uma terceira possibilidade, os estudos comparativos dos casos de abdução para verificar se surgem alguns padrões de consistência. Cada aproximação tem a sua própria metodologia. E caso o investigador tenha habilidades para entrevistar a testemunha sem perguntar questões diretas, a empatia para acordos com pessoas perturbadas por estas experiências, e talvez estiver familiarizado com técnicas de hipnose. O uso da hipnose é, logicamente, controverso, porque pode direcionar a falsas memórias, elaboração de fantasias, e causa mais danos do que benefícios. Ninguém deveria tentar hipnose sem um treinamento adequado.
The testing of theories about abductions usually takes place within the framework of an academic study. The investigator proposes some hypothesis and carries out experiments, often using standardized tests, with the ultimate goal of publishing a paper in a scientific journal. Most work of this type requires the academic expertise to design a proper experiment, select a suitable sample of test subjects, choose appropriate test instruments, and apply statistical analysis to the results.
O teste de teorias sobre abdução normalmente toma lugar dentro da estrutura em um estudo acadêmico. O investigador propõe algumas hipóteses e conduz seus experimentos, freqüentemente usando testes padronizados, com a meta final de publicar o documento em uma publicação cientifica. A maioria de trabalhos deste tipo requer um perito acadêmico para desenvolver um experimento adequado, selecionado uma amostra conveniente dos assuntos testados, escolherem instrumentos de teste apropriados, e aplicar uma análise estatística nos resultados.
A comparative study is probably the easiest way to study abductions. Published accounts can provide the data and investigators can search for patterns of similarity. Each of these three approaches can make a valuable contribution to understanding UFO abductions. The choice depends on the talents, preferences, and resources of the investigator.
Um estudo comparativo é provavelmente a maneira mais fácil para estudar casos de abdução. Casos publicados podem fornecer informações e investigadores podem procurar por padrões de semelhança. Cada uma destas três aproximações pode gerar uma contribuição valiosa para o entendimento de abduções UFO. A escolha depende dos talentos, preferências, e recursos do investigador.
4- I know you have been searching abductions cases for a long time. What conclusions did find about them?
4- Sei que você tem pesquisado casos abduções há muito tempo. Que conclusões você tirou?
I have had the good fortune to examine a great many abduction reports, and my studies have led me to recognize many patterns within this body of reports. In speaking of those reports, I can say that they do not act like fictitious narratives. Abduction accounts have a stubborn consistency that suggests many different witnesses have similar experiences--in other words, the stories that these people tell are more like descriptions of real-world events than products of the imagination. I have met a number of abductees over the years and their sincerity is impressive, but any conclusion I reach must be based on narrative texts, since my systematic studies have dealt only with those texts. From what I see in the accounts, I can only say that they seem to describe an honest and frightening experience. No alternative explanation like fantasy-proneness, sleep paralysis, or confabulation provides an adequate solution for abduction reports, leaving experience of a real event as the answer that best fits the data.
Eu tive grande sorte em examinar muitos grandes casos de abdução, e meus estudos têm me direcionado a reconhecer muitos padrões dentro grupo de casos. Casos de abdução têm uma forte consistência que sugere que diferentes testemunhas têm experiências semelhantes, em outras palavras, as estórias que estas pessoas contam são mais descrições de acontecimentos do “mundo real” do que produtos da imaginação. Eu tenho encontrado um numero de abduzidos ao longo dos anos e a sinceridade deles é impressionante, mas nenhuma conclusão que eu obtive foi baseada em textos de narrativas, desde que estudos sistemáticos estejam em acordo somente com tais textos. Do que eu vi nos casos, eu somente posso dizer que eles parecem descrever experiências sinceras e aterrorizantes. Nenhuma explicação alternativa como tendência à fantasia, paralisia do sono, ou confabulação fornece uma solução adequada para casos de abdução, deixando experiências de acontecimentos reais como resposta que melhor se encaixa para estes dados.
5- In your opinion, what are the most real and important abduction case that you've been involved with?
5- Em sua opinião, qual é o caso de abdução mais real e mais importante que você já se envolveu?
I continue to be impressed by the Barney and Betty Hill abduction. Two reliable witnesses reported it, no prior publicity about the subject contaminated their expectations, their separate accounts accord without contradictions, and elements of their descriptions that did not receive emphasis have nevertheless turned up over and over again in subsequent reports. I have taken a ride along the road they were traveling and stopped at the spots where they paused to look at the UFO. From seeing the positions where the UFO pursued the Hills or hovered near them, I am convinced that planets, stars, or airplanes cannot explain the UFO.
Eu continuo impressionado pela abdução de Barney e Betty Hill. Duas testemunhas confiáveis relatando isso, nenhuma publicidade prévia sobre o assunto para contaminar suas expectativas, seus casos separados em acordo sem contradições, e elementos de suas descrições que não receberam ênfase tenham, entretanto retornado repetidas vezes em seus relatórios. Eu tenho passeado ao longo da estrada que eles estavam viajando e parei no local onde eles pararam para olhar o UFO. Vendo da posição onde o UFO perseguiu os Hill ou pairou próximo a eles, eu estou convencido que planetas, estrelas, ou aviões não pode ser a explicação para o UFO.
Another case that intrigues me is the strange experience of Nobel Prize-winning biochemist Kary Mullis, described in his book, Dancing Naked in the Mind Field. He encountered a luminous raccoon and had a missing time experience, though no memories of entering a UFO or having an examination. Mullis does not think that he was abducted by aliens, but he realizes how closely his experience resembles abduction accounts. For ufologists this case is important because Mullis is obviously an intelligent witness, and he was wide awake, walking to the outhouse when the missing time occurred. The events he describes, and the panic attack he suffered later, closely resemble so many other abduction experiences and affirm that they are more than hoaxes or fantasies.
Outro caso que me intriga é a estranha experiência do ganhador do premio Nobel o bioquímico Kary Mullis, descreveu em seu livro, “Dancing Naked in the Mind Field”. Ele contatou um Quati luminoso e teve uma experiência de perda de tempo, embora não tenha memórias de ter entrado num UFO ou ter sido examinado. Mullis não acredita que foi abduzido por alienígenas, mas ele percebeu o quão próximo à experiência dele assemelha-se a um caso de abdução. Para os ufologistas este caso é importante porque Mullis é obviamente uma testemunha inteligente, e ele estava plenamente acordado, andando pra fora de casa quando a perda de tempo ocorreu. Os acontecimentos que ele descreve, e o ataque de pânico que ele sofreu depois se assemelham muito com outros casos de abdução e afirmam que eles são mais do que boatos ou fantasias.
6- Are you able to tell me five reasons to believe in abductions, or are you able to give five reasons not to believe in abductions, or both?
6- Você seria capaz de me dar cinco razões para acreditar em abduções, ou você seria capaz de me dar cinco razões para não acreditar em abduções, ou ambas?
There are good reasons to doubt that abductions are real: Abductions ought to number in the millions, yet with all the surveillance cameras active today, no camera has recorded a convincing case of abduction in progress. Despite claims that objects removed from abductees' bodies are recovered implants; these objects have not presented any distinctively alien characteristic. In fact no convincing physical proof has been forthcoming, and even documentation of missing-fetus claims has never materialized. Doubts about hypnosis, suspicions that investigators lead their witnesses, and the possibility that false pregnancy could account for missing-fetus cases present reasons to think that psychological causes rather than alien activity may explain many parts of the abduction story. In many ways an abduction program makes little sense. Why so many instances? Why would aliens able to create hybrids out of captured human DNA even need to kidnap human specimens, since these aliens should be advanced enough to bio-engineer anything they want from raw materials. We have known about abductions for over 40 years. Earthly technology has changes much in this time; these aliens with such supposedly advanced technology do not appear to have changed at all. In this same 40 years we have accumulated many stories but no hard evidence. This lack of progress (ours and theirs) characterizes the history of a belief but not the history of discovering a real-world phenomenon.
Existem boas razões para duvidar que abduções sejam reais. Abduções devem estar na casa de milhões, mesmo com todas as câmeras de vigilância ativas hoje, nenhuma câmera gravou um caso convincente de alguma abdução acontecendo. Apesar de reivindicar estes objetos removidos dos corpos de abduzidos serem implantes recuperados, estes objetos não apresentaram nenhuma característica alienígena distinta. De fato nenhuma prova física concreta se fez presente. E toda a documentação sobre reclamações de fetos desaparecidos nunca se materializou. Duvidas sobre hipnose, suspeita que os investigadores direcionem as testemunhas, e a possibilidade de que falsa gravidez poderia contribuir para que casos de fetos desaparecidos apresentem razões para pensarmos em causas psicológicas antes do que de atividades alienígenas poderem explicar muitas partes sobre estórias de abduções. De muitas maneiras uma abdução programa sobre abdução faz pouco sentido. Por que tantos exemplos? Por que alienígenas não seriam capazes em criar híbridos sem a captura de DNA humano através do seqüestro de espécimes humanos, até porque estes alienígenas deveriam estar avançados o suficiente em bioengenharia gerando qualquer coisa que eles queiram a partir de material cru. Nós temos conhecimento sobre abduções por mais de 40 anos. Tecnologia terrestre mudou muito neste tempo, esses alienígenas com a tal suposta tecnologia avançada parece não ter mudado neste ínterim. Nesses mesmos 40 anos nós temos acumulado muitas estórias, mas nenhuma evidencia concreta. Essa falta de progresso (nossa ou deles) caracteriza a história de uma crença, mas não a história de descoberta de um fenômeno do mundo real.
On the other hand, there are strong reasons to believe that something really might be happening. Abduction stories have not changed much in 40 years. These stories are fantastic, loosely constructed, and invite creative elaboration, yet these changes have not occurred. The same content and descriptive elements reappear; the episodes and events in the story keep to the same place--in other words, the stories act like accounts of real events, not like imaginative fantasies. This consistency appears immune to important cultural influences like the movie, Close Encounters of the Third Kind, and Whitley Strieber's best-selling book, Communion. Millions of people saw the aliens depicted in the movie and on the book cover, yet descriptions of abduction aliens show little change in response to these cultural influences. The consistencies seem inherent in the story and do not depend on certain investigators. Abductees are not mentally disturbed people. Psychological tests show that abductees are normal, not fantasy-prone or characterized by any sort of mental trait that might account for abductions. Much publicity has accompanied a Harvard study
that identified a small sample of abductees as fantasy-prone, but efforts to duplicate these findings have failed. An appeal to sleep paralysis as the experiential basis for abductions fails to consider that at least half the abduction reports in the literature come from people who were not asleep. Whatever the cause of abductions, they seem to be genuine experiences of some sort.
Na outra mão, existem fortes razões para acreditarmos que algo real pode ter acontecido. Estórias de abduções não mudaram em 40 anos. Estas estórias são fantásticas, construídas à revelia, e convidam a elaborações criativas, ainda que mudanças não ocorram. O mesmo conteúdo e elementos descritivos reaparecem, os episódios e acontecimentos na estória mantêm-se no mesmo lugar, em outras palavras, as estórias agem como casos de acontecimentos reais, não como imaginações fantasiosas. Esta consistência aparenta imunidade a influencias culturais importantes como o filme “Contatos Imediatos do Terceiro Grau” e o livro campeão em vendas de Whitley Strieber “Communion – Estranhos Visitantes” (também em filme). Milhões de pessoas viram os alienígenas descritos no filme e na capa do livro, ainda que as descrições de abduções alienígenas demonstrem uma pequena mudança em resposta a estas influencias culturais. As consistências parecem inerentes dentro da estória e não dependem de determinados investigadores. Abduzidos não são pessoas com distúrbios mentais. Testes psicológicos mostram que estes abduzidos são normais, não tem tendência à fantasia ou se caracterizam por tipo nenhum de traço mental que de credibilidade para abduções. Muitos veículos de publicidade acompanharam um estudo da Harvard que identificava uma pequena amostra de abduzidos como tendo tendências à fantasia, mas esforços para duplicar essas descobertas falharam. Um apelo para a paralisia do sono como o experimento base para abduções falhou em considerar que no máximo metade dos casos de abduções descritos na literatura vem de pessoas que não estão dormindo. Qualquer que sejam as causas das abduções, elas aparentam ser genuínas e de vários tipos.
7- In your opinion, what is the most interesting UFO article you've published? What does it talk about? Could you send us a copy?
7- Em sua opinião, qual é o mais interessante artigo sobre UFO que você publicou? Sobre o que ele diz respeito? Você poderia nos enviar uma cópia?
"UFOS--Lost in the Myths" (in David M. Jacobs, editor, UFOS and Abductions: challenging the Borders of Knowledge [University Press of Kansas, 2000]). In this article I argue that critics often attack what people think about UFOS rather than the observational evidence for them. Beliefs about UFOS--where they come from, why they are here, and conspiracies to hide the truth about them--have become taken for granted and mistaken for established truths. In fact our ideas about UFOS form a system of beliefs that is complex and self-confirming, in fact a modern myth. Much of what we talk about and think about when we discuss UFOS is this myth and not real evidence. Our social and cultural understanding of UFOS replaces the phenomenon of UFOS with ideas that satisfy human wants and needs, so that the myth conceals much of the reality. This confusion leads critics to overlook the evidence for a physical phenomenon and dismiss UFOS as nothing more than products of human belief. ([And yes, I'll be happy to send you a copy.)
"UFO - Perdido nos Mitos" (in David M. Jacobs, editor, UFOS and Abductions: Challenging the Borders of Knowledge (University Press of Kansas, 2000). Neste artigo eu discuto aquelas criticas e ataques freqüentes que as pessoas imaginam sobre UFOS antes das evidencias de observação deles. Crenças sobre UFOS, de onde eles vem, por que eles estão aqui e conspirações para encobrir a verdade sobre eles, se tornaram fonte de esclarecimento e de confusão para as verdades estabelecidas. De fato nossas idéias sobre UFOS formam um sistema de crenças que é complexo e auto-confirmatório, de fato um mito moderno. Muito do que falamos e pensamos quando discutimos UFOS é mito e não evidencia real. Nosso entendimento sócio-cultural sobre UFOS substitui o fenômeno dos UFOS com idéias que satisfazem anseios e necessidades humanas, assim que o mito esconde a maior parte da realidade. Essa confusão conduz a criticas para negligenciar as evidencias para um fenômeno físico e descarta UFOS como nada mais do que produto da crença humana. (E sim, Eu mandarei uma cópia pra vocês.).
8- Are you still a NICAP member? How is your involvement with NICAP, MUFON and CUFOS? Could you tell us a little bit about this?
8- Você continua sendo um membro da NICAP? Como é o seu envolvimento com a NICAP, MUFON e a CUFOS? Poderia nos contar um pouco sobre isso?
I was a member of the original NICAP during the 1960s. I am now a member of MUFON and a board member of CUFOS and the Fund for UFO Research. In this age when the Internet has replaced UFO organizations as the main source of UFO information for many people, I think UFO organizations are more important than ever. The Internet provides endless information but little or no quality control. A newcomer can drown in too much information and never learn the true from the false, the significant from the junk. A responsible organization can provide the necessary guidance and education that every newcomer needs, the fellowship that brings interested people together into a community of common purpose, and the critical knowledge to separate the good UFO evidence from errors, misidentifications, and hoaxes. A do-it-yourself approach to ufology is likely to go astray, but in this country, MUFON and CUFOS offer (as NICAP did in the past) the expertise of some of the best ufologists and an opportunity for the public to participate in organized research. The unfortunate truth is that most UFO organizations today are losing members and funding. The membership grows old and gray while younger people dedicate themselves to the Internet, while Internet communications among the best researchers are usually restricted to one another and never reach the general public. UFO research needs the enthusiasm and new ideas of the young, tempered by the experience of the old. Without this partnership and the sharing of quality UFO information, the future of organized ufology looks grim, and so does the future of serious, disciplined study of UFOS.
Eu era membro da NICAP original durante os anos 60. E agora eu sou membro da MUFON e faço parte do quadro de membros da CUFOS e da Fundação para pesquisa UFO. Nestes dias em que a Internet substituiu as organização de pesquisa de UFOS como fonte principal de informações sobre UFOS para muitas pessoas, eu penso que organizações de pesquisa sobre UFOS são mais importantes do que nunca. A Internet fornece um mar de informações sem fim, mas com pouco ou nenhum controle de qualidade desta informação. Um novato pode mergulhar em muita informação e nunca aprender o que é verdadeiro ou é falso, o que é significativo do que é lixo. Uma organização responsável pode fornecer o direcionamento necessário bem como a educação que um novato precisa a amizade que une pessoas interessadas junto à comunidade com um propósito em comum, e o conhecimento crítico pra separar a boa evidencia ufológica de erros, identificações errôneas e boatos. Uma aproximação do “faça você mesmo” para ufologia se assemelha a seguir fora de rumo, mas neste país, MUFON e CUFOS oferecem (como a NICAP fez no passado) experiência de muitos dos melhores ufólogos e uma oportunidade para o público participar de uma pesquisa organizada. A infeliz verdade é que a maioria das organizações ufológicas de hoje estão perdendo membros e fundos. Os associados envelhecem e ficam grisalhos enquanto os o público jovem dedicam se dedicam por si próprios para Internet, enquanto as comunicações na Internet entre os melhores pesquisadores são normalmente restritas a um ou outro e nunca alcançam o público em geral. Os pesquisadores de UFOS precisam de entusiasmo e novas idéias dos jovens, temperado pela experiência dos mais velhos. Sem essa parceria e compartilhamento de informações com qualidade sobre UFOS, o futuro das organizações ufológicas parece sinistro, então faça o futuro de seriedade, de um estudo disciplinado sobre UFOS.
9- Do you believe in hypnoses? Do you think that hypnosis is a good methodology to study abductions cases? Would you use hypnosis during an abduction case?
9- Você acredita em hipnose? Você acha que a hipnose é um bom método para estudar casos de abduções? Você usaria hipnose durante um caso de abdução?
I have no experience with the use of hypnosis in abduction investigations, but I have read some of the academic literature concerning the usefulness of hypnosis. The verdict of most of that literature is negative. Scientific studies indicate that hypnosis is not a mental state but a form of role-playing, that is, the subject relaxes and conforms to the demands of the hypnosis situation. The subject needs to be susceptible to suggestion for hypnosis to work, and the hypnotist provides the suggestions. Some individuals are capable of remarkable behaviors, as in the old stage shows where subjects would crow like a chicken, become so rigid that their bodies would not bend while they lay horizontal with only their heads and feet supported, or fail to see certain objects in plain sight--all at the suggestion of the hypnotist. In recent times the police have used hypnosis to recover details of crimes, and much enthusiasm followed these apparent successes. The truth was far less spectacular. The information recalled under hypnosis was as often false as true, and hypnosis lowered the subject's threshold of acceptance so that the erroneous memories seemed as real as the genuine memories. What was worse, some subjects created entire false memories out of suggestions--even inadvertent ones--from the hypnotist, and those false memories seemed as vivid as real memories to the subject.
Eu não tenho experiência com o uso de hipnose em investigações sobre abdução, mas eu li muitas literaturas acadêmicas se interessando pela utilidade da hipnose. O veredicto da maioria destas literaturas é negativo. Estudos científicos indicam que a hipnose é não um estado mental, mas uma forma de simulação, isso é, o sujeito relaxa e aceita as ordens da situação de hipnose. O sujeito precisa estar suscetível à sugestão para a hipnose funcionar, e o hipnotizador fornecer as sugestões. Muitos indivíduos são capazes de comportamentos notáveis, como nos velhos palcos onde sujeitos cacarejavam feito galinhas, ficavam tão rígidos que seus corpos não se dobravam quando deitados na horizontal apenas com sua cabeça e seus pés apoiados, ou não viam certos objetos diante de suas vistas, tudo sugestão do hipnotizador. Nos últimos tempos a policia usava a hipnose para recuperar detalhes de crimes, com muito entusiasmo seguia com esse sucesso aparente. A verdade estava mais próxima do espetáculo. As informações recuperadas através da hipnose era mais freqüentemente falsas do que verdadeiras, e a hipnose levou o individuo a seu ponto inicial de aceitação tanto que memórias errôneas pareciam tão reais quanto às memórias genuínas. O que era pior, alguns indivíduos criavam memórias falsas inteiras mesmo sem sugestão, mesmo algumas inadvertidas, do hipnotizador, e estas falsas memórias pareciam ter sido vividas como as memórias reais do individuo.
Even as hypnosis lost favor for police work, it became a therapist's tool during the 1980s for recovering so-called repressed memories. The theory went that traumatic experiences like childhood sexual abuse caused the victim to dissociate and repress the memories. Those unconscious memories caused emotional turmoil, and relief came only by restoring those memories to conscious awareness. Many therapists found multiple personalities and horrific histories of abuse and satanic rituals among both adults and young children. It seemed for a while as if every day-care facility and a great many seemingly happy, normal families were responsible for grotesque and disgusting activities, all discovered by means of hypnosis. In fact hypnosis did not reveal but rather helped create this panic. The "memories" were false, not only fantastic at face value but often contrary to independent evidence. By the time dozens of people had gone to jail and many lives were ruined, the truth sank in that the procedures of the therapists, and especially the enhanced suggestibility of the hypnosis situation, had created an illusion of widespread, organized, and horrific abuse.
Mesmo com o auxilio em vão da hipnose para o trabalho policial, ela veio a se tornar ferramenta terapêutica durante os anos 80 para recuperação das chamadas memórias reprimidas. A teoria seguia naquelas experiências traumáticas como abuso sexual na infância que levavam a vitima a desassociar e reprimir estas memórias. Estas memórias inconscientes causavam um tumulto emocional, e somente aliviavam através da restauração destas memórias de forma plenamente consciente. Muitos terapeutas descobriram personalidades múltiplas e histórias terríveis de abuso e rituais satânicos entre adultos e uma criança. Parecia como se ao longo do tempo uma estrutura de cuidados diários e de grande e aparente felicidade, famílias normais seriam responsáveis por atividades repugnantes e grotescas, todas as descobertas através da hipnose. De fato a hipnose não revela, mas antes ajuda a criar esse pânico. As “memórias” seriam falsas, não só por seu valor fantástico estampado, mas freqüentemente contrário a evidencias independentes. E ao longo do tempo dúzias de pessoas foram para a cadeia e muitas vidas foram arruinadas, e a verdade afundou-se naqueles procedimentos dos terapeutas e especialmente realçando a capacidade de sugestões das situações de hipnose, criando uma ilusão de abuso horrível freqüente e organizada.
The lesson for ufology was clear: If so much of the evidence for abduction emerges under hypnosis, then that evidence also might be false memories. Some important differences should be noted: A great deal of abduction evidence comes out without hypnosis--in fact most abductees recall something about what happened to them without it, and hypnosis may do nothing more than help clarify memories, rather than create them.
Many abductees do not reconstruct memories bit by bit, step by step under hypnosis; rather the memories often tumble out as if some barrier has broken down. This difference suggests a possible distinction in how hypnosis works with abductees, as opposed to people creating false memories. The techniques that therapists used to recover memories often took aggressive form--small children asked the same question over and over until it became clear the therapist would not take "no" for an answer, adults with no prior memory of abuse being told that it must have happened and given vivid suggestions to think about, for example.
At least abduction researchers have been much more careful. A final fact worth noting is that the content of abduction accounts stays the same with or without hypnosis, and no matter who performs it. If hypnosis allows free play to suggestion, fantasy, and memory distortion, the use of hypnosis should lead to much more imaginative abduction narratives. If the hypnotist leads subjects to affirm his agenda, the subjects of each hypnotist should reflect his particular interests and goals. Neither outcome is apparent in the literature of abduction reports.
A lição para a ufologia está clara, Se muitas evidencias de abdução emergem sobre hipnose, então as evidencias também podem ser memórias falsas. Algumas diferenças importantes devem ser notadas: Bastante das evidencias de abdução se mostram sem hipnose, de fato a maioria dos abduzidos recorda de coisas que aconteceram a eles sem isso, e a hipnose pode não fazer nada mais do que clarear suas memórias, melhor do que criá-las. Muitos abduzidos não reconstroem memórias pedaço por pedaço, passo a passo, sobre hipnose; antes as memórias freqüentemente tropeçam em algumas barreiras derrubando-as. Essa diferença sugere uma possibilidade distinta de como a hipnose funciona com abduzidos, ao contrario das pessoas que criam falsas memórias. As técnicas que certos terapeutas usam para recuperar memórias tomam uma forma agressiva freqüentemente, perguntando a crianças pequenas à mesma pergunta repetidas vezes até se deixar claro que o terapeuta não aceitaria “não” como resposta, adultos sem memórias prévias de abuso terem contado que isso pode ter acontecido e dando sugestões bem especificas para pensar sobre isso, por exemplo.
Ao menos pesquisadores de abduções são mais cautelosos. Um fato final que vale ser anotado é que os conteúdos de casos de abduções continuam os mesmos com ou sem hipnose, e não importa quem a aplica. Se a hipnose permite uma liberdade de sugestões, fantasias, e distorções de memória, então o uso da hipnose deveria conduzir muito mais a narrativas de abduções imaginarias. Se o hipnotizador conduz o individuo a afirmar seu diário, então os indivíduos de cada hipnotizador deveriam refletir sobre seus interesses e metas particulares. Nenhum resultado é mostrado na literatura dos relatórios de abduções.
What we have, then, is good reason to fear the consequences of hypnosis. We can take comfort that those consequences do not seem to have been realized in the results from abduction research, but the use of hypnosis arouses the suspicions of skeptics that abduction is nothing more than a false memory created by hypnosis. Its use throws doubt on the entire subject of abduction. In fact, the "standard" conventional explanation for abductions among psychologists and skeptics blames hypnosis for creating false memories based on cultural information about abductions and guided into standard form by a hypnotist who is a believer in abductions. In any case, a genuine danger is present that false memories will result from hypnosis. The ufologist faces a dilemma--use of this technique recovers some memories that do not emerge otherwise, but this use casts doubt on those same results and everything else about abductions. Ufology would be better off without recourse to hypnosis, but it has become an indispensable tool, though one that will continue to be a lightning-rod for criticism.
O que temos então são, boas razões para temer as conseqüências da hipnose. Nós podemos tirar consolo de que estas conseqüências não parecem ter acontecido em resultado das pesquisas de abduções, mas o uso da hipnose desperta a suspeita dos céticos de que abduções sejam nada mais que falsas memórias criadas pela hipnose. Seu uso lança dúvida sobre todo o assunto de abduções. De fato, a explicação “padrão” mais comum para abduções entre psicólogos e céticos, culpa a hipnose por criar falsas memórias baseadas em informações culturais sobre abduções e guiada de uma maneira padrão por um hipnotizador que acredita em abduções. Em qualquer caso, um perigo real esta presente nessas falsas memórias resultadas da hipnose. Os ufologistas se deparam com um dilema, usar dessa técnica recuperando algumas memórias que não surgiriam de outra forma, mas esse uso cria dúvidas nesses mesmos resultados e em todo o resto sobre abduções. Ufologia seria melhor sem o recurso da hipnose, mas ela se torna uma ferramenta indispensável, embora continue a ser um para-raio para crítica.
10- I really would like you to live a message to The Brazilian Ufology Center. Right now we have 22.280 members, and they really would like to hear what you have to say to them.
10- Eu realmente gostaria que você deixasse uma mensagem para o Centro de Ufologia Brasileiro. Neste momento estamos com 22.280 membros, e eles gostariam realmente de escutar o que você tem a dizer pra eles.
Greetings, I am happy to have a chance to speak to you through this interview, and I hope you will find some interest in it. The UFO phenomenon is a worldwide problem but our perspective is usually no bigger than one country. This is unfortunate because the full scope of the mystery gets lost in this narrow perspective. Brazil has had a long and amazing history of UFO events, and I hope communications will continue as we work together to understand the nature of UFOS. As I said above, UFO organizations are more important than ever today. They serve as active investigations units, repositories of data, centers of education, and agents to uphold standards of quality. All these jobs are important, and I am happy to learn that the Brazilian Ufology Center is taking a vigorous part in this work.
Saudações. Estou feliz de ter a chance de falar nesta entrevista, e eu espero que vocês encontrem algo interessante nela. O fenômeno UFO é um problema mundial, mas nossa perspectiva não é maior do que um país. Isso é uma infelicidade porque o alcance completo deste mistério se perde nesta mínima perspectiva. Brasil sempre teve inúmeros e incríveis histórias de acontecimentos de UFO, e eu espero que as comunicações continuem para nós trabalharmos juntos a fim de entendermos a natureza dos UFOS. Como eu disse antes, entidades que pesquisam UFOS são mais centros de educação, e agem para manter um padrão de qualidade. Todos estes trabalhos são importantes, e eu me alegro em saber que o Centro de Ufologia Brasileiro esta tendo uma participação vigorosa neste trabalho.
17/03/2007
Última Atualização ( 25 de abril de 2007 )
Por Administrator
25 de abril de 2007
MILTON FRANK INTERVIEWS THOMAS BULLARD
MILTON FRANK ENTREVISTA THOMAS BULLARD
Especialista em Abduções e PHd pela Universidade de Indiana
1- Why did you started to get involved with ufology? Have you ever seen an UFO? If so, how was your experience?
1- Por que você começou a se envolver com ufologia? Você já viu um UFO? Se sim, como foi sua experiência?
I feel like I have had an interest in UFOS throughout my life. I remember fondly the 1950s "alien invasion" movies, the science fiction comic books, and the spaceman toys I played with as a child, but my first memory of real UFOS begins with 1957. I was 8 years old and settled down with the morning paper to read about Sputnik when I saw reports of big egg-shaped objects landing in Texas and causing car engines to stall. I was fascinated. In the next few years I discovered Fate magazine and Ray Palmer's Flying Saucers, read Donald Keyhoe's books from the local library, and collected every newspaper report or magazine article I could find. I joined APRO and NICAP in the mid-1960s and continued to read every new book that dealt with UFOS. Once I entered graduate school and needed a dissertation topic, this lifelong interest in UFOS was an obvious choice. At this point I began a serious scholarly study of the subject.
Eu sinto como se tivesse interesse por UFOS durante toda minha vida. Eu lembro carinhosamente dos filmes de “invasão alienígena” de 1950, dos quadrinhos de ficção cientifica, e dos bonecos de homens do espaço que eu brinquei quando criança, mas minha primeira lembrança de um UFO real começou em 1957. Eu tinha oito anos de idade e estava sentado com o jornal de manhã lendo sobre o Sputnik quando eu vi uma reportagem sobre um grande objeto em forma de ovo que havia pousado no Texas que fez os motores dos carros morrerem. Eu estava fascinado. Em poucos anos eu descobri a revista Fate (Destino) e a Ray Palmer’s Flying Saucers (Discos Voadores de Ray Palmer), li o livro de Donald Keyhoe na biblioteca local, e colecionei todas as reportagens de jornal e artigos de revista que eu pude encontrar. Eu me associei a APRO e a NICAP em meados de 1960 e continuei a ler cada novo livro que tratava de UFOS. Assim que entrei pra faculdade e precisei dissertar sobre um assunto, este interesse eterno por UFOS foi a minha escolha obvia. Neste ponto eu comecei um sério estudo erudito sobre o assunto.
My interest has always been purely intellectual and not based on experience. I have seen many of the best spectacles of nature--a total eclipse of the sun, a red aurora borealis, comets, bolides--but never a UFO, I'm sorry to say.
Meu interesse sempre foi puramente intelectual e não baseado em experiências pessoais. Eu vi muito destes belos espetáculos da natureza (eclipse total do sol, uma aurora boreal vermelha, cometas), mas nunca vi um UFO, estou pesaroso em dizer.
2- Do you believe in abductions? Why do you believe or not?
2- Você acredita em abduções? Por que você acredita ou não?
Abductions are real as the experiences of many people. Are abductions also real-world events--that is, with nuts-and-bolts spaceships and flesh-and-blood aliens? I don't know. All I can say is that many sincere people describe the experience with emotion and conviction. The stories these people tell have a surprising consistency--the descriptions of the entities, sensations, and setting are similar, the events and their sequence stays the same from one account to another. At the same time an account of alien kidnap invites imaginative elaboration, if the story is in fact a fantasy. That variation does not occur, and for that reason I have to doubt that these accounts are fantasies. The conventional explanations for abductions--sleep paralysis, fantasy-proneness, the influence of well-publicized accounts, confabulation between the investigator and the abductee to create a "proper" abduction story--do not provide adequate explanations for the accounts of abductees.
Abduções são reais como experiências de muitas pessoas. Abduções seriam também eventos do mundo real? Sendo espaçonaves com porcas e parafusos e alienígenas de carne e osso? Eu não sei. Tudo que posso dizer é que muitas pessoas honestas descrevem esta experiência com emoção e convicção. As estórias que estas pessoas contam tem uma consistência surpreendente, descrições de entidades, sensações, e detalhes são similares, os eventos e suas seqüências permanecem iguais de um caso pro outro. Ao mesmo tempo em que um caso de seqüestro alienígena requer uma elaboração imaginativa, se a estória é de fato uma fantasia. Esta variação não ocorre, e por esta razão eu não tenho dúvida que estes casos são fantasias. As explicações mais prováveis para abduções são (paralisia do sono, tendência à fantasia, influencia de casos muito divulgados, conversas entre o investigador e o abduzido para criar uma estória de abdução “adequada”) não fornecem explicações adequadas para os casos de abduzidos.
To say that I "believe" in abductions would be misleading. I cannot say with full certainty what they are, but the testimonial evidence gives me good reason to accept that many people have had a very strange experience, and they describe it in similar ways just as people do when they have experienced a similar event.
Para dizer que eu “acredito” em abduções estaria me corrompendo. Eu não posso dizer com plena certeza que são, mas a evidencia testemunhal me dá uma boa razão para aceitar que muitas pessoas tiveram uma experiência muito estranha, e descrevem tudo de forma semelhante de acordo como as pessoas fazem quando passam por situações semelhantes.
3- How can a researcher start to study abductions cases? What kind of methodology in your opinion is appropriate to study abductions cases?
3- Como posso começar uma pesquisa de casos de abdução? Que tipos de metodologia em sua opinião são apropriados para estudar casos de abdução?
There are several ways to research abductions. The most familiar way is to investigate the experiences of individual abductees. Another way is to test theories about abductions, for example, the studies of psychologists to find out if abductees are fantasy-prone or mentally disturbed. I have pursued a third possibility--the comparative study of abduction reports to see if some patterns of consistency emerge. Each approach has its own methodology. A case investigator must have the skills to interview witnesses without asking leading questions, the empathy to deal with people disturbed by their experiences, and--perhaps--familiarity with the techniques of hypnosis. The use of hypnosis is, of course, controversial, because hypnosis can lead to false memories, elaborate fantasies, and doing more harm than good. No one should attempt hypnosis without proper training.
Existem muitas maneiras de pesquisar abduções. A forma mais conhecida é investigar as experiências de indivíduos abduzidos. Outra forma é testar teorias sobre as abduções, por exemplo, os estudos de psicologistas para descobrir se um abduzido tem tendência à fantasia ou tem distúrbios mentais. Eu tenho perseguido uma terceira possibilidade, os estudos comparativos dos casos de abdução para verificar se surgem alguns padrões de consistência. Cada aproximação tem a sua própria metodologia. E caso o investigador tenha habilidades para entrevistar a testemunha sem perguntar questões diretas, a empatia para acordos com pessoas perturbadas por estas experiências, e talvez estiver familiarizado com técnicas de hipnose. O uso da hipnose é, logicamente, controverso, porque pode direcionar a falsas memórias, elaboração de fantasias, e causa mais danos do que benefícios. Ninguém deveria tentar hipnose sem um treinamento adequado.
The testing of theories about abductions usually takes place within the framework of an academic study. The investigator proposes some hypothesis and carries out experiments, often using standardized tests, with the ultimate goal of publishing a paper in a scientific journal. Most work of this type requires the academic expertise to design a proper experiment, select a suitable sample of test subjects, choose appropriate test instruments, and apply statistical analysis to the results.
O teste de teorias sobre abdução normalmente toma lugar dentro da estrutura em um estudo acadêmico. O investigador propõe algumas hipóteses e conduz seus experimentos, freqüentemente usando testes padronizados, com a meta final de publicar o documento em uma publicação cientifica. A maioria de trabalhos deste tipo requer um perito acadêmico para desenvolver um experimento adequado, selecionado uma amostra conveniente dos assuntos testados, escolherem instrumentos de teste apropriados, e aplicar uma análise estatística nos resultados.
A comparative study is probably the easiest way to study abductions. Published accounts can provide the data and investigators can search for patterns of similarity. Each of these three approaches can make a valuable contribution to understanding UFO abductions. The choice depends on the talents, preferences, and resources of the investigator.
Um estudo comparativo é provavelmente a maneira mais fácil para estudar casos de abdução. Casos publicados podem fornecer informações e investigadores podem procurar por padrões de semelhança. Cada uma destas três aproximações pode gerar uma contribuição valiosa para o entendimento de abduções UFO. A escolha depende dos talentos, preferências, e recursos do investigador.
4- I know you have been searching abductions cases for a long time. What conclusions did find about them?
4- Sei que você tem pesquisado casos abduções há muito tempo. Que conclusões você tirou?
I have had the good fortune to examine a great many abduction reports, and my studies have led me to recognize many patterns within this body of reports. In speaking of those reports, I can say that they do not act like fictitious narratives. Abduction accounts have a stubborn consistency that suggests many different witnesses have similar experiences--in other words, the stories that these people tell are more like descriptions of real-world events than products of the imagination. I have met a number of abductees over the years and their sincerity is impressive, but any conclusion I reach must be based on narrative texts, since my systematic studies have dealt only with those texts. From what I see in the accounts, I can only say that they seem to describe an honest and frightening experience. No alternative explanation like fantasy-proneness, sleep paralysis, or confabulation provides an adequate solution for abduction reports, leaving experience of a real event as the answer that best fits the data.
Eu tive grande sorte em examinar muitos grandes casos de abdução, e meus estudos têm me direcionado a reconhecer muitos padrões dentro grupo de casos. Casos de abdução têm uma forte consistência que sugere que diferentes testemunhas têm experiências semelhantes, em outras palavras, as estórias que estas pessoas contam são mais descrições de acontecimentos do “mundo real” do que produtos da imaginação. Eu tenho encontrado um numero de abduzidos ao longo dos anos e a sinceridade deles é impressionante, mas nenhuma conclusão que eu obtive foi baseada em textos de narrativas, desde que estudos sistemáticos estejam em acordo somente com tais textos. Do que eu vi nos casos, eu somente posso dizer que eles parecem descrever experiências sinceras e aterrorizantes. Nenhuma explicação alternativa como tendência à fantasia, paralisia do sono, ou confabulação fornece uma solução adequada para casos de abdução, deixando experiências de acontecimentos reais como resposta que melhor se encaixa para estes dados.
5- In your opinion, what are the most real and important abduction case that you've been involved with?
5- Em sua opinião, qual é o caso de abdução mais real e mais importante que você já se envolveu?
I continue to be impressed by the Barney and Betty Hill abduction. Two reliable witnesses reported it, no prior publicity about the subject contaminated their expectations, their separate accounts accord without contradictions, and elements of their descriptions that did not receive emphasis have nevertheless turned up over and over again in subsequent reports. I have taken a ride along the road they were traveling and stopped at the spots where they paused to look at the UFO. From seeing the positions where the UFO pursued the Hills or hovered near them, I am convinced that planets, stars, or airplanes cannot explain the UFO.
Eu continuo impressionado pela abdução de Barney e Betty Hill. Duas testemunhas confiáveis relatando isso, nenhuma publicidade prévia sobre o assunto para contaminar suas expectativas, seus casos separados em acordo sem contradições, e elementos de suas descrições que não receberam ênfase tenham, entretanto retornado repetidas vezes em seus relatórios. Eu tenho passeado ao longo da estrada que eles estavam viajando e parei no local onde eles pararam para olhar o UFO. Vendo da posição onde o UFO perseguiu os Hill ou pairou próximo a eles, eu estou convencido que planetas, estrelas, ou aviões não pode ser a explicação para o UFO.
Another case that intrigues me is the strange experience of Nobel Prize-winning biochemist Kary Mullis, described in his book, Dancing Naked in the Mind Field. He encountered a luminous raccoon and had a missing time experience, though no memories of entering a UFO or having an examination. Mullis does not think that he was abducted by aliens, but he realizes how closely his experience resembles abduction accounts. For ufologists this case is important because Mullis is obviously an intelligent witness, and he was wide awake, walking to the outhouse when the missing time occurred. The events he describes, and the panic attack he suffered later, closely resemble so many other abduction experiences and affirm that they are more than hoaxes or fantasies.
Outro caso que me intriga é a estranha experiência do ganhador do premio Nobel o bioquímico Kary Mullis, descreveu em seu livro, “Dancing Naked in the Mind Field”. Ele contatou um Quati luminoso e teve uma experiência de perda de tempo, embora não tenha memórias de ter entrado num UFO ou ter sido examinado. Mullis não acredita que foi abduzido por alienígenas, mas ele percebeu o quão próximo à experiência dele assemelha-se a um caso de abdução. Para os ufologistas este caso é importante porque Mullis é obviamente uma testemunha inteligente, e ele estava plenamente acordado, andando pra fora de casa quando a perda de tempo ocorreu. Os acontecimentos que ele descreve, e o ataque de pânico que ele sofreu depois se assemelham muito com outros casos de abdução e afirmam que eles são mais do que boatos ou fantasias.
6- Are you able to tell me five reasons to believe in abductions, or are you able to give five reasons not to believe in abductions, or both?
6- Você seria capaz de me dar cinco razões para acreditar em abduções, ou você seria capaz de me dar cinco razões para não acreditar em abduções, ou ambas?
There are good reasons to doubt that abductions are real: Abductions ought to number in the millions, yet with all the surveillance cameras active today, no camera has recorded a convincing case of abduction in progress. Despite claims that objects removed from abductees' bodies are recovered implants; these objects have not presented any distinctively alien characteristic. In fact no convincing physical proof has been forthcoming, and even documentation of missing-fetus claims has never materialized. Doubts about hypnosis, suspicions that investigators lead their witnesses, and the possibility that false pregnancy could account for missing-fetus cases present reasons to think that psychological causes rather than alien activity may explain many parts of the abduction story. In many ways an abduction program makes little sense. Why so many instances? Why would aliens able to create hybrids out of captured human DNA even need to kidnap human specimens, since these aliens should be advanced enough to bio-engineer anything they want from raw materials. We have known about abductions for over 40 years. Earthly technology has changes much in this time; these aliens with such supposedly advanced technology do not appear to have changed at all. In this same 40 years we have accumulated many stories but no hard evidence. This lack of progress (ours and theirs) characterizes the history of a belief but not the history of discovering a real-world phenomenon.
Existem boas razões para duvidar que abduções sejam reais. Abduções devem estar na casa de milhões, mesmo com todas as câmeras de vigilância ativas hoje, nenhuma câmera gravou um caso convincente de alguma abdução acontecendo. Apesar de reivindicar estes objetos removidos dos corpos de abduzidos serem implantes recuperados, estes objetos não apresentaram nenhuma característica alienígena distinta. De fato nenhuma prova física concreta se fez presente. E toda a documentação sobre reclamações de fetos desaparecidos nunca se materializou. Duvidas sobre hipnose, suspeita que os investigadores direcionem as testemunhas, e a possibilidade de que falsa gravidez poderia contribuir para que casos de fetos desaparecidos apresentem razões para pensarmos em causas psicológicas antes do que de atividades alienígenas poderem explicar muitas partes sobre estórias de abduções. De muitas maneiras uma abdução programa sobre abdução faz pouco sentido. Por que tantos exemplos? Por que alienígenas não seriam capazes em criar híbridos sem a captura de DNA humano através do seqüestro de espécimes humanos, até porque estes alienígenas deveriam estar avançados o suficiente em bioengenharia gerando qualquer coisa que eles queiram a partir de material cru. Nós temos conhecimento sobre abduções por mais de 40 anos. Tecnologia terrestre mudou muito neste tempo, esses alienígenas com a tal suposta tecnologia avançada parece não ter mudado neste ínterim. Nesses mesmos 40 anos nós temos acumulado muitas estórias, mas nenhuma evidencia concreta. Essa falta de progresso (nossa ou deles) caracteriza a história de uma crença, mas não a história de descoberta de um fenômeno do mundo real.
On the other hand, there are strong reasons to believe that something really might be happening. Abduction stories have not changed much in 40 years. These stories are fantastic, loosely constructed, and invite creative elaboration, yet these changes have not occurred. The same content and descriptive elements reappear; the episodes and events in the story keep to the same place--in other words, the stories act like accounts of real events, not like imaginative fantasies. This consistency appears immune to important cultural influences like the movie, Close Encounters of the Third Kind, and Whitley Strieber's best-selling book, Communion. Millions of people saw the aliens depicted in the movie and on the book cover, yet descriptions of abduction aliens show little change in response to these cultural influences. The consistencies seem inherent in the story and do not depend on certain investigators. Abductees are not mentally disturbed people. Psychological tests show that abductees are normal, not fantasy-prone or characterized by any sort of mental trait that might account for abductions. Much publicity has accompanied a Harvard study
that identified a small sample of abductees as fantasy-prone, but efforts to duplicate these findings have failed. An appeal to sleep paralysis as the experiential basis for abductions fails to consider that at least half the abduction reports in the literature come from people who were not asleep. Whatever the cause of abductions, they seem to be genuine experiences of some sort.
Na outra mão, existem fortes razões para acreditarmos que algo real pode ter acontecido. Estórias de abduções não mudaram em 40 anos. Estas estórias são fantásticas, construídas à revelia, e convidam a elaborações criativas, ainda que mudanças não ocorram. O mesmo conteúdo e elementos descritivos reaparecem, os episódios e acontecimentos na estória mantêm-se no mesmo lugar, em outras palavras, as estórias agem como casos de acontecimentos reais, não como imaginações fantasiosas. Esta consistência aparenta imunidade a influencias culturais importantes como o filme “Contatos Imediatos do Terceiro Grau” e o livro campeão em vendas de Whitley Strieber “Communion – Estranhos Visitantes” (também em filme). Milhões de pessoas viram os alienígenas descritos no filme e na capa do livro, ainda que as descrições de abduções alienígenas demonstrem uma pequena mudança em resposta a estas influencias culturais. As consistências parecem inerentes dentro da estória e não dependem de determinados investigadores. Abduzidos não são pessoas com distúrbios mentais. Testes psicológicos mostram que estes abduzidos são normais, não tem tendência à fantasia ou se caracterizam por tipo nenhum de traço mental que de credibilidade para abduções. Muitos veículos de publicidade acompanharam um estudo da Harvard que identificava uma pequena amostra de abduzidos como tendo tendências à fantasia, mas esforços para duplicar essas descobertas falharam. Um apelo para a paralisia do sono como o experimento base para abduções falhou em considerar que no máximo metade dos casos de abduções descritos na literatura vem de pessoas que não estão dormindo. Qualquer que sejam as causas das abduções, elas aparentam ser genuínas e de vários tipos.
7- In your opinion, what is the most interesting UFO article you've published? What does it talk about? Could you send us a copy?
7- Em sua opinião, qual é o mais interessante artigo sobre UFO que você publicou? Sobre o que ele diz respeito? Você poderia nos enviar uma cópia?
"UFOS--Lost in the Myths" (in David M. Jacobs, editor, UFOS and Abductions: challenging the Borders of Knowledge [University Press of Kansas, 2000]). In this article I argue that critics often attack what people think about UFOS rather than the observational evidence for them. Beliefs about UFOS--where they come from, why they are here, and conspiracies to hide the truth about them--have become taken for granted and mistaken for established truths. In fact our ideas about UFOS form a system of beliefs that is complex and self-confirming, in fact a modern myth. Much of what we talk about and think about when we discuss UFOS is this myth and not real evidence. Our social and cultural understanding of UFOS replaces the phenomenon of UFOS with ideas that satisfy human wants and needs, so that the myth conceals much of the reality. This confusion leads critics to overlook the evidence for a physical phenomenon and dismiss UFOS as nothing more than products of human belief. ([And yes, I'll be happy to send you a copy.)
"UFO - Perdido nos Mitos" (in David M. Jacobs, editor, UFOS and Abductions: Challenging the Borders of Knowledge (University Press of Kansas, 2000). Neste artigo eu discuto aquelas criticas e ataques freqüentes que as pessoas imaginam sobre UFOS antes das evidencias de observação deles. Crenças sobre UFOS, de onde eles vem, por que eles estão aqui e conspirações para encobrir a verdade sobre eles, se tornaram fonte de esclarecimento e de confusão para as verdades estabelecidas. De fato nossas idéias sobre UFOS formam um sistema de crenças que é complexo e auto-confirmatório, de fato um mito moderno. Muito do que falamos e pensamos quando discutimos UFOS é mito e não evidencia real. Nosso entendimento sócio-cultural sobre UFOS substitui o fenômeno dos UFOS com idéias que satisfazem anseios e necessidades humanas, assim que o mito esconde a maior parte da realidade. Essa confusão conduz a criticas para negligenciar as evidencias para um fenômeno físico e descarta UFOS como nada mais do que produto da crença humana. (E sim, Eu mandarei uma cópia pra vocês.).
8- Are you still a NICAP member? How is your involvement with NICAP, MUFON and CUFOS? Could you tell us a little bit about this?
8- Você continua sendo um membro da NICAP? Como é o seu envolvimento com a NICAP, MUFON e a CUFOS? Poderia nos contar um pouco sobre isso?
I was a member of the original NICAP during the 1960s. I am now a member of MUFON and a board member of CUFOS and the Fund for UFO Research. In this age when the Internet has replaced UFO organizations as the main source of UFO information for many people, I think UFO organizations are more important than ever. The Internet provides endless information but little or no quality control. A newcomer can drown in too much information and never learn the true from the false, the significant from the junk. A responsible organization can provide the necessary guidance and education that every newcomer needs, the fellowship that brings interested people together into a community of common purpose, and the critical knowledge to separate the good UFO evidence from errors, misidentifications, and hoaxes. A do-it-yourself approach to ufology is likely to go astray, but in this country, MUFON and CUFOS offer (as NICAP did in the past) the expertise of some of the best ufologists and an opportunity for the public to participate in organized research. The unfortunate truth is that most UFO organizations today are losing members and funding. The membership grows old and gray while younger people dedicate themselves to the Internet, while Internet communications among the best researchers are usually restricted to one another and never reach the general public. UFO research needs the enthusiasm and new ideas of the young, tempered by the experience of the old. Without this partnership and the sharing of quality UFO information, the future of organized ufology looks grim, and so does the future of serious, disciplined study of UFOS.
Eu era membro da NICAP original durante os anos 60. E agora eu sou membro da MUFON e faço parte do quadro de membros da CUFOS e da Fundação para pesquisa UFO. Nestes dias em que a Internet substituiu as organização de pesquisa de UFOS como fonte principal de informações sobre UFOS para muitas pessoas, eu penso que organizações de pesquisa sobre UFOS são mais importantes do que nunca. A Internet fornece um mar de informações sem fim, mas com pouco ou nenhum controle de qualidade desta informação. Um novato pode mergulhar em muita informação e nunca aprender o que é verdadeiro ou é falso, o que é significativo do que é lixo. Uma organização responsável pode fornecer o direcionamento necessário bem como a educação que um novato precisa a amizade que une pessoas interessadas junto à comunidade com um propósito em comum, e o conhecimento crítico pra separar a boa evidencia ufológica de erros, identificações errôneas e boatos. Uma aproximação do “faça você mesmo” para ufologia se assemelha a seguir fora de rumo, mas neste país, MUFON e CUFOS oferecem (como a NICAP fez no passado) experiência de muitos dos melhores ufólogos e uma oportunidade para o público participar de uma pesquisa organizada. A infeliz verdade é que a maioria das organizações ufológicas de hoje estão perdendo membros e fundos. Os associados envelhecem e ficam grisalhos enquanto os o público jovem dedicam se dedicam por si próprios para Internet, enquanto as comunicações na Internet entre os melhores pesquisadores são normalmente restritas a um ou outro e nunca alcançam o público em geral. Os pesquisadores de UFOS precisam de entusiasmo e novas idéias dos jovens, temperado pela experiência dos mais velhos. Sem essa parceria e compartilhamento de informações com qualidade sobre UFOS, o futuro das organizações ufológicas parece sinistro, então faça o futuro de seriedade, de um estudo disciplinado sobre UFOS.
9- Do you believe in hypnoses? Do you think that hypnosis is a good methodology to study abductions cases? Would you use hypnosis during an abduction case?
9- Você acredita em hipnose? Você acha que a hipnose é um bom método para estudar casos de abduções? Você usaria hipnose durante um caso de abdução?
I have no experience with the use of hypnosis in abduction investigations, but I have read some of the academic literature concerning the usefulness of hypnosis. The verdict of most of that literature is negative. Scientific studies indicate that hypnosis is not a mental state but a form of role-playing, that is, the subject relaxes and conforms to the demands of the hypnosis situation. The subject needs to be susceptible to suggestion for hypnosis to work, and the hypnotist provides the suggestions. Some individuals are capable of remarkable behaviors, as in the old stage shows where subjects would crow like a chicken, become so rigid that their bodies would not bend while they lay horizontal with only their heads and feet supported, or fail to see certain objects in plain sight--all at the suggestion of the hypnotist. In recent times the police have used hypnosis to recover details of crimes, and much enthusiasm followed these apparent successes. The truth was far less spectacular. The information recalled under hypnosis was as often false as true, and hypnosis lowered the subject's threshold of acceptance so that the erroneous memories seemed as real as the genuine memories. What was worse, some subjects created entire false memories out of suggestions--even inadvertent ones--from the hypnotist, and those false memories seemed as vivid as real memories to the subject.
Eu não tenho experiência com o uso de hipnose em investigações sobre abdução, mas eu li muitas literaturas acadêmicas se interessando pela utilidade da hipnose. O veredicto da maioria destas literaturas é negativo. Estudos científicos indicam que a hipnose é não um estado mental, mas uma forma de simulação, isso é, o sujeito relaxa e aceita as ordens da situação de hipnose. O sujeito precisa estar suscetível à sugestão para a hipnose funcionar, e o hipnotizador fornecer as sugestões. Muitos indivíduos são capazes de comportamentos notáveis, como nos velhos palcos onde sujeitos cacarejavam feito galinhas, ficavam tão rígidos que seus corpos não se dobravam quando deitados na horizontal apenas com sua cabeça e seus pés apoiados, ou não viam certos objetos diante de suas vistas, tudo sugestão do hipnotizador. Nos últimos tempos a policia usava a hipnose para recuperar detalhes de crimes, com muito entusiasmo seguia com esse sucesso aparente. A verdade estava mais próxima do espetáculo. As informações recuperadas através da hipnose era mais freqüentemente falsas do que verdadeiras, e a hipnose levou o individuo a seu ponto inicial de aceitação tanto que memórias errôneas pareciam tão reais quanto às memórias genuínas. O que era pior, alguns indivíduos criavam memórias falsas inteiras mesmo sem sugestão, mesmo algumas inadvertidas, do hipnotizador, e estas falsas memórias pareciam ter sido vividas como as memórias reais do individuo.
Even as hypnosis lost favor for police work, it became a therapist's tool during the 1980s for recovering so-called repressed memories. The theory went that traumatic experiences like childhood sexual abuse caused the victim to dissociate and repress the memories. Those unconscious memories caused emotional turmoil, and relief came only by restoring those memories to conscious awareness. Many therapists found multiple personalities and horrific histories of abuse and satanic rituals among both adults and young children. It seemed for a while as if every day-care facility and a great many seemingly happy, normal families were responsible for grotesque and disgusting activities, all discovered by means of hypnosis. In fact hypnosis did not reveal but rather helped create this panic. The "memories" were false, not only fantastic at face value but often contrary to independent evidence. By the time dozens of people had gone to jail and many lives were ruined, the truth sank in that the procedures of the therapists, and especially the enhanced suggestibility of the hypnosis situation, had created an illusion of widespread, organized, and horrific abuse.
Mesmo com o auxilio em vão da hipnose para o trabalho policial, ela veio a se tornar ferramenta terapêutica durante os anos 80 para recuperação das chamadas memórias reprimidas. A teoria seguia naquelas experiências traumáticas como abuso sexual na infância que levavam a vitima a desassociar e reprimir estas memórias. Estas memórias inconscientes causavam um tumulto emocional, e somente aliviavam através da restauração destas memórias de forma plenamente consciente. Muitos terapeutas descobriram personalidades múltiplas e histórias terríveis de abuso e rituais satânicos entre adultos e uma criança. Parecia como se ao longo do tempo uma estrutura de cuidados diários e de grande e aparente felicidade, famílias normais seriam responsáveis por atividades repugnantes e grotescas, todas as descobertas através da hipnose. De fato a hipnose não revela, mas antes ajuda a criar esse pânico. As “memórias” seriam falsas, não só por seu valor fantástico estampado, mas freqüentemente contrário a evidencias independentes. E ao longo do tempo dúzias de pessoas foram para a cadeia e muitas vidas foram arruinadas, e a verdade afundou-se naqueles procedimentos dos terapeutas e especialmente realçando a capacidade de sugestões das situações de hipnose, criando uma ilusão de abuso horrível freqüente e organizada.
The lesson for ufology was clear: If so much of the evidence for abduction emerges under hypnosis, then that evidence also might be false memories. Some important differences should be noted: A great deal of abduction evidence comes out without hypnosis--in fact most abductees recall something about what happened to them without it, and hypnosis may do nothing more than help clarify memories, rather than create them.
Many abductees do not reconstruct memories bit by bit, step by step under hypnosis; rather the memories often tumble out as if some barrier has broken down. This difference suggests a possible distinction in how hypnosis works with abductees, as opposed to people creating false memories. The techniques that therapists used to recover memories often took aggressive form--small children asked the same question over and over until it became clear the therapist would not take "no" for an answer, adults with no prior memory of abuse being told that it must have happened and given vivid suggestions to think about, for example.
At least abduction researchers have been much more careful. A final fact worth noting is that the content of abduction accounts stays the same with or without hypnosis, and no matter who performs it. If hypnosis allows free play to suggestion, fantasy, and memory distortion, the use of hypnosis should lead to much more imaginative abduction narratives. If the hypnotist leads subjects to affirm his agenda, the subjects of each hypnotist should reflect his particular interests and goals. Neither outcome is apparent in the literature of abduction reports.
A lição para a ufologia está clara, Se muitas evidencias de abdução emergem sobre hipnose, então as evidencias também podem ser memórias falsas. Algumas diferenças importantes devem ser notadas: Bastante das evidencias de abdução se mostram sem hipnose, de fato a maioria dos abduzidos recorda de coisas que aconteceram a eles sem isso, e a hipnose pode não fazer nada mais do que clarear suas memórias, melhor do que criá-las. Muitos abduzidos não reconstroem memórias pedaço por pedaço, passo a passo, sobre hipnose; antes as memórias freqüentemente tropeçam em algumas barreiras derrubando-as. Essa diferença sugere uma possibilidade distinta de como a hipnose funciona com abduzidos, ao contrario das pessoas que criam falsas memórias. As técnicas que certos terapeutas usam para recuperar memórias tomam uma forma agressiva freqüentemente, perguntando a crianças pequenas à mesma pergunta repetidas vezes até se deixar claro que o terapeuta não aceitaria “não” como resposta, adultos sem memórias prévias de abuso terem contado que isso pode ter acontecido e dando sugestões bem especificas para pensar sobre isso, por exemplo.
Ao menos pesquisadores de abduções são mais cautelosos. Um fato final que vale ser anotado é que os conteúdos de casos de abduções continuam os mesmos com ou sem hipnose, e não importa quem a aplica. Se a hipnose permite uma liberdade de sugestões, fantasias, e distorções de memória, então o uso da hipnose deveria conduzir muito mais a narrativas de abduções imaginarias. Se o hipnotizador conduz o individuo a afirmar seu diário, então os indivíduos de cada hipnotizador deveriam refletir sobre seus interesses e metas particulares. Nenhum resultado é mostrado na literatura dos relatórios de abduções.
What we have, then, is good reason to fear the consequences of hypnosis. We can take comfort that those consequences do not seem to have been realized in the results from abduction research, but the use of hypnosis arouses the suspicions of skeptics that abduction is nothing more than a false memory created by hypnosis. Its use throws doubt on the entire subject of abduction. In fact, the "standard" conventional explanation for abductions among psychologists and skeptics blames hypnosis for creating false memories based on cultural information about abductions and guided into standard form by a hypnotist who is a believer in abductions. In any case, a genuine danger is present that false memories will result from hypnosis. The ufologist faces a dilemma--use of this technique recovers some memories that do not emerge otherwise, but this use casts doubt on those same results and everything else about abductions. Ufology would be better off without recourse to hypnosis, but it has become an indispensable tool, though one that will continue to be a lightning-rod for criticism.
O que temos então são, boas razões para temer as conseqüências da hipnose. Nós podemos tirar consolo de que estas conseqüências não parecem ter acontecido em resultado das pesquisas de abduções, mas o uso da hipnose desperta a suspeita dos céticos de que abduções sejam nada mais que falsas memórias criadas pela hipnose. Seu uso lança dúvida sobre todo o assunto de abduções. De fato, a explicação “padrão” mais comum para abduções entre psicólogos e céticos, culpa a hipnose por criar falsas memórias baseadas em informações culturais sobre abduções e guiada de uma maneira padrão por um hipnotizador que acredita em abduções. Em qualquer caso, um perigo real esta presente nessas falsas memórias resultadas da hipnose. Os ufologistas se deparam com um dilema, usar dessa técnica recuperando algumas memórias que não surgiriam de outra forma, mas esse uso cria dúvidas nesses mesmos resultados e em todo o resto sobre abduções. Ufologia seria melhor sem o recurso da hipnose, mas ela se torna uma ferramenta indispensável, embora continue a ser um para-raio para crítica.
10- I really would like you to live a message to The Brazilian Ufology Center. Right now we have 22.280 members, and they really would like to hear what you have to say to them.
10- Eu realmente gostaria que você deixasse uma mensagem para o Centro de Ufologia Brasileiro. Neste momento estamos com 22.280 membros, e eles gostariam realmente de escutar o que você tem a dizer pra eles.
Greetings, I am happy to have a chance to speak to you through this interview, and I hope you will find some interest in it. The UFO phenomenon is a worldwide problem but our perspective is usually no bigger than one country. This is unfortunate because the full scope of the mystery gets lost in this narrow perspective. Brazil has had a long and amazing history of UFO events, and I hope communications will continue as we work together to understand the nature of UFOS. As I said above, UFO organizations are more important than ever today. They serve as active investigations units, repositories of data, centers of education, and agents to uphold standards of quality. All these jobs are important, and I am happy to learn that the Brazilian Ufology Center is taking a vigorous part in this work.
Saudações. Estou feliz de ter a chance de falar nesta entrevista, e eu espero que vocês encontrem algo interessante nela. O fenômeno UFO é um problema mundial, mas nossa perspectiva não é maior do que um país. Isso é uma infelicidade porque o alcance completo deste mistério se perde nesta mínima perspectiva. Brasil sempre teve inúmeros e incríveis histórias de acontecimentos de UFO, e eu espero que as comunicações continuem para nós trabalharmos juntos a fim de entendermos a natureza dos UFOS. Como eu disse antes, entidades que pesquisam UFOS são mais centros de educação, e agem para manter um padrão de qualidade. Todos estes trabalhos são importantes, e eu me alegro em saber que o Centro de Ufologia Brasileiro esta tendo uma participação vigorosa neste trabalho.
17/03/2007
Última Atualização ( 25 de abril de 2007 )
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